onsdag 13 december 2017

Dahlia Café au Lait



Dahlia 'Café au Lait'

I år fick jag upp ögonen för dahlior för första gången. Har visserligen köpt någon enstaka blommande dahlia i kruka då och då, men så förra vintern satt jag och googlade runt och "råkade" beställa tre knölar. Behöver jag nämna att jag inte ångrat mig en sekund?

Plantorna fick tyvärr en hel del mjöldagg framåt höstkanten men det var med all sannolikhet för att jag varit för lat med vattenkannan. De fick nämligen bo i stora krukor på altanen under tak, söderläge och mycket torrt. Blommor i överflöd bjöds det på ändå. Nästa år ska jag bättra mig med både vatten och näring. För 2018 blir det ännu fler :) 6 sorter har redan beställts.

Enda nackdelen är att jag inte har något bra ställe att vinterförvara knölarna. Funderade på att testa att övervintra dom i en papperskasse i sovrummet men valde till slut att beställa nya istället.

Lökar & Knölar, Klostra, L:a Fiskaregatans Trädgårdsbutik och Bulbs.se brukar ha en del att välja på. Passa på när handeln släpper årets sortiment nu i december/januari då populära sorter som Café au Lait riskerar att ta slut.

Vill passa på att önska er en riktigt god jul och gott nytt trädgårdsår!



1 kommentar:

"LillaSyster" sa...

Finns nog inga bättre blommor än Dahlior, jag har ett helt gäng på över 100 knölar som ligger och sover i källaren nu och några till har jag beställt till nästa vår. Man kan aldrig få för många! Visst är det ett pyssel att gräva upp och ner dem, vinter förvara och så - men det är helt klart värt det då de bara ger och ger under från juni/ juli till slutet på oktober. Ha en bra julvecka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...