tisdag 23 februari 2010

Klematis Vilhelmine




Klematis 'Vilhelmine'
Storblommiga gruppen (Patens)

8-10cm stora, vita blommor med rosa strimmor i juli-september.
Höjd ca 2,5m. Zon III.

Ska beskäras till 20-50cm höjd under tidig vår och blommar då maximalt under sensommaren, alternativt kan rankorna beskäras på olika nivåer vilket ger en längre men inte lika intensiv blomperiod.



Planterad 2009 tillsammans med klätterrosen Awakening.
Klematis ska ju helst beskäras hårt vid planteringen för att rötterna ska utvecklas optimalt, men inte hade jag hjärta att göra det... Man vill se hur blommorna ser ut ju! Vilhelmine var ett impulsköp, det enda jag hade sett var etiketten och det är ju inte alltid den överrensstämmer med verkligheten.
Nu återstår att se om hon överlever denna smällkalla vinter... Natten till igår hade vi -27 grader. Om inte, så fick jag iaf njuta av henne en sommar.


2 kommentarer:

Ingmarie We sa...

Mycket vacker clematis. Helt ny för mig. Hoppas snön skyddar så att den klarar sig.

Margot sa...

Hej! Du har något att hämta hos mig....
Kram / Margot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...