tisdag 26 januari 2010

Ros Queen Elizabeth




'Queen Elizabeth'
Rabattros, Grandiflora-gruppen
(Lamberts, USA 1954)

En riktig klassiker bland rabattrosorna.
Stora, fyllda rosa blommor i klasar och ett glänsande mörkgrönt bladverk.
Blommar från juni till sen höst.
1,2x1m. Härdig t o m zon IV.


Jag är lite kluven till den här rosen. När knopparna slår ut tycker jag att färgen drar mot laxrosa och jag föredrar kallare toner, men efter ett tag bleknar blommorna till silverrosa och blir sååå vackra!

Mina exemplar står planterade i mer eller mindre ren sandjord och i fullt söderläge med husväggen bakom - inte direkt optimalt för någon ros - men gamla Bettan växer så det knakar och blommar hej vilt ändå. Ännu en orsak till att jag har svårt att göra mig av med henne...



Sommaren 2009 blev Queen Elizabeth nerbetad till markytan av rådjuren i början av juni, men återhämtade sig och blev nästan 1,5m hög och hann med några blommor i slutet av sommaren. Bladverket blev mer eller mindre uppätet av något annat mindre odjur, vilket syns ganska bra på översta bilden. Vi får hoppas på bättre lycka till denna sommar, för nu är det vinna eller försvinna som gäller.

1 kommentar:

Margot sa...

Men inte kan du väl göra dig av med en sån skönhet!!! Hon är ju jättevacker!! Hoppas hon klarar sig utan att bli uppäten till sommaren,hon är värd ett bättre öde!:)
Lycka till med Bettan!:)
Kram Margot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...