fredag 19 mars 2010

Stjärnflocka




Stjärnflocka
Astrantia major

Gammaldags perenn som blommar under hög- och sensommar.
Underbar allroundväxt som passar utmärkt att kombinera med de flesta andra växter. Trivs i ljust läge och med vanlig trädgårdsjord (fukthållande men väldränerad). 30-90 cm hög beroende på sort, denna blir ca 70 cm.


Den här Stjärnflockan har jag ärvt från min farmors trädgård.
Numera finns det en mängd olika sorter i handeln, i färger från silvervitt till mörkrött. Stjärnflockan för inte så mycket väsen utav sig och kan rentav se lite trist ut på håll... Det är när man kommer riktigt nära som man upptäcker hur fantastiskt vacker varje enskild blomma är!


Här tillsammans med vitpytta 'The Pearl'.

3 kommentarer:

Margot sa...

Jättefina bilder på Stjärnflocka. Jag har haft några plantor, tycker att blommorna är fantastiskt vackra. Tyvärr fick mina Stjärnflockor alltid så fula blad, hur jag än försökte. Det slutade med att jag grävde upp dom och gav bort. Lite tråkigt faktiskt, för dom är fina!
Ha en trevlig helg / Margot

josimo sa...

Så vakkert,bilde nr 2 var det speiellt nydelig lys .
Vakker blogg kommer på besøk en anne dag også.

Ønsker deg en flott kveld

Mimmi sa...

Tack!
Mina stjärnflockor får också rätt fula blad, men jag har planterat annat framför så att det inte ska synas så mycket. Har för mig att jag läst någonstans om orsaken till dom där fläckarna, men jag kan såklart inte komma på vad det var just nu. Får återkomma om minnet gör sig påmint ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...