tisdag 18 maj 2010

Orkidénarciss Thalia




Narcissus triandrus 'Thalia'
Sort från 1916

Som nyutslagen är den ljust krämgul, men bleknar snabbt till helt vit. Får lätt nickande blommor med god doft.
Blommar i maj. Bir ca 40cm hög.

Jag har rätt svårt för de vanliga knallgula påskliljorna med de där stora blafforna till blommor. Men lilla Thalia har jag tagit till mitt hjärta, det är en helt underbar narciss som jag inte skulle vilja vara utan en endaste vår. Hon passar in så himla fint överallt; bland tidiga rosa tulpaner, tillsammans med blå pärlhyacinter eller med höstsilveraxets mörka bladverk. En storfavorit!





1 kommentar:

Mimi sa...

Den är en verkligt nobel skönhet! Sådana måste jag skaffa mig. Just narcisser och påskliljor trivs så oerhört bra i jorden på ängesö! Hälsn Mimi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...